Zááálig Pasen, mam

Ha mam,

Vandaag is het 1e Paasdag, een mooie dag om jou weer eens een brief te schrijven. Ik ben namelijk heel benieuwd naar hoe met jou gaat, daarboven in de hemel? Krijg jij iets mee van wat hier beneden gebeurt? Het zou mooi zijn van wel, gewoon om met jou over alles wat me bezighoudt te kunnen praten. Maar ergens hoop ik het ook van niet. Want jou kennende zou jij je ontzettend veel zorgen maken over jouw gezin vanwege het enge nare onzichtbare coronavirus, dat ergens rondom ons rondwaart…

Toen ik vanmorgen in de badkamer stond en me afvroeg wat ik zou aantrekken, moest ik denken aan vroeger. Altijd kregen wij met Pasen nieuwe kleren aan. Op zijn Paasbest gingen we dan allen naar de kerk. Regen, zonneschijn, koud of warm. Dat maakte allemaal niks uit, het was voorjaar, tijd voor zomerse kleding. Wat een feest was dat altijd! Nu heb ik, om dat in ere te houden, zojuist een nieuw truitje en pantalon aangetrokken. Ik had beide nog net voor de corona-uitbraak gescoord. Helemaal in jouw kleuren mam: blauw!

Ik zet even een paar stappen in de tijd en denk aan de Paaszondagen dat ik (getrouwd) jou ’s morgens belde om je een Zalig Pasen te wensen. Op die dagen had ik, omdat Theo en ik druk waren in ons restaurant, nooit tijd om langs te komen. Terwijl wij de lamsbouten de oven inschoven en de laatste asperges schilden, voor de gasten die later op de dag zouden aanschuiven, keek jij uit naar het moment dat de Paus het ‘Urbi et Orbi’ zou uitspreken.

‘Nou mam, wel opletten of hij ons weer gaat bedanken voor de BLUMEN hè’, zei ik dan altijd. En ondanks dat ik er niet bij was, zag ik je in mijn gedachten al klaar zitten voor de tv.
Nu zie ik je ook weer voor me, op de bank, een beetje wiebelend zoals je dat de laatste tijd deed, scherp van geest.

Alleen zal Paus Franciscus Nederland vandaag niet kunnen bedanken voor de bloemen, omdat er geen één bloem het Sint Pietersplein dit jaar zal opvrolijken. Ondanks de overvloed aan snijbloemen bij de telers… Dat alles te ‘danken’ (potjandikkeme, sorry, ik hou het christelijk hoor) aan het coronavirus.

Over bloemen gesproken. Vroeger zorgde jij met Pasen altijd dat de eerste paaslelies uit eigen tuin onze woonkamer opvrolijkte! Dag mam, een Zááálig Pasen…

Auteur: anneliesevonkvanderzanden

Auteur, Blogger, Verhalenverteller (lezingen), Culinaire creatieveling, Opgeweckt, Kokkin, Puur, Gastvrij, Biologisch, Doorzetter, Unieke streekproducten uit eigen keuken, Het weckparadijs. Boek 1. 'Was er maar een recept voor rouwen'. Herkenning en erkenning. Steun voor wie een dierbare is verloren... Boek 2. 'Marjanneke, stoer wijf' '(Over)leven in Dordrecht, eind 19e eeuw'. Historische Roman. Het verhaal gaat over Marjanneke, mijn overgrootmoeder, die ik heel stoer vind! Boek 3. 'Je moest eens weten wat er in mij omging'. Ik ben druk met de research voor mijn nieuwe boek. Onderwerp: emigratie naar Australië.

Plaats een reactie